Frederic: Ik ben geboren en getogen in Leuven. Ik ben sinds meer dan 10 jaar gebeten door het erfgoedvirus. Ik maakte al eerder dingen rond erfgoed in Leuven zoals Leuven Weleer, Leuven Ondergronds, De vloek op de Keizersberg, … Vroeger voelde ik niks voor erfgoed. Maar ik heb er een appreciatie voor gekweekt en nu laat het me niet meer los.
Vincent: Ik ben ook in Leuven geboren, maar woon er al lang niet meer. Ik deel een verleden aan de kunstacademie in Leuven met Frederic, maar trok later naar Gent om architectuur en reclamevormgeving te studeren. Uiteindelijk belandde ik in Kapelle-op-den-Bos bij de lokale politie. In 2020 pikte ik de oude liefde voor het creatieve terug op en startte ik met 3D-ontwerp. Al gauw kwam Frederic aan mijn mouw trekken.
Jullie gingen aan de slag met het verleden van Leuven. Waarom kozen jullie voor een 3D-reconstructie?
Frederic: Iedereen die met geschiedenis bezig is, kent Leuven van oude prenten en de eerste foto’s. De prenten zijn het beeld van de stad door de ogen van slechts 1 of 2 tekenaars, bovendien met een artistieke inslag. Op die prenten en foto’s zie je dingen die vandaag nog bestaan, maar ook heel wat dat niet meer bestaat. Van die verdwenen zaken, hebben we vaak een heel beperkt beeld met weinig details, buiten proportie, slechts de blik van 1 persoon, ….
Ik wilde alle beschikbare informatie zoals prenten, (kadaster)plannen, foto’s combineren tot een zo realistisch mogelijk model. Ik begon met 1 gebouwtje: een rechthoek met een dak en wat blauwe lucht. Algauw wilde ik meer: grotere aanzichten, grotere gehelen zoals de ring, de stadsmuren en -poorten, …
Hoe verdelen jullie de taken?
Frederic: Ik weet waar ik de informatie kan vinden. Ik analyseer kaarten en prenten, zoek uit wat waar stond, hoe breed de gevel was en teken de plannen uit in 2D. Het moeilijkste is dat verschillenden kaarten elkaar vaak tegenspreken.
Vincent: En ik teken de 2D-plannen vervolgens uit in 3D. De basis van een gebouw gaat vrij vlot. De afwerking ervan kost het meeste tijd. Op dit moment reconstrueer ik de sluismolen in 3D. Het gebouw staat er, maar nu moet ik nog details en texturen toevoegen. Voor de publicatie dubbelcheck en finetune ik alles nog eens met Frederic. Ik kijk meestal wel 2 à 3 gebouwen vooruit. Soms zit ik even in de knoop. Dan werk ik aan iets anders en dan keer ik weer terug. Zo blijf je ook fris en gemotiveerd. Als je maandenlang steeds naar hetzelfde gebouw kijkt, word je gek.
Wat is jullie ambitie met Lovanium?
Frederic: Ik ben daar heel onrealistisch in (lacht). Ik droom ervan om heel Leuven in 3D te hebben: van de Kesselse bergen tot Heverleebos. Met een VR-bril zou je dan door Leuven kunnen lopen en ontdekken hoe de stad er ooit uitzag. Inclusief regen, wind en donkere wolken. In mijn droom komt er iemand naar ons die in het project wil investeren zodat we die ambitie werkelijkheid kunnen maken. We zijn klein begonnen, maar ons team groeit stilletjes.
Vincent: We willen dat ook de details kloppen. Veel mensen hebben bijvoorbeeld de scharnieren aan de luiken van het Wijnpersgebouw niet gezien, maar voor degene die het wel ziet, moet het kloppen. We kunnen wel niet met elk gebouw zo ver gaan met details uitwerken: als het te veel opslagcapaciteit vraagt, loopt alles vast. Het is dus telkens evenwicht zoeken en keuzes maken.
Wat is jouw favoriete Leuvense erfgoed?
Frederic: De Keizersberg (vastberaden). Die plek heeft een zeer beladen, zware geschiedenis, verspreid over heel veel eeuwen. De plek is historisch van enorm belang, bijvoorbeeld de eerste burcht van de hertog van Brabant stond daar. Op die plek heeft zich ontzettend veel afgespeeld, maar nu zie je er niets meer van. Het idee om daar terug rond te lopen, met de pracht en praal van het Brabantse hertogdom, om dat terug tot leuven te brengen. Voor mij mag dat dat helemaal in Hollywoodstijl: heel dramatisch, een burcht met regen en wind, het geluid van paardenhoeven, … Mijn verbeelding werkt!
Vincent: Ik heb lang niet zoveel kennis van Leuven als Frederic, maar Keizersberg is eigenlijk ook wel een plek die me fascineert. Mede door ‘De vloek op de Keizersberg’, het boek dat Frederic er ooit over schreef. Het is een heel mysterieuze plek met nog veel geheimen.
Jullie lanceerden Lovanium in februari. Welke reacties krijgen jullie?
Frederic: De eerste reacties zijn opvallend positief. Mensen vertellen ons dat ze van hun sokken geblazen zijn! Dat is echt geweldig. We krijgen enthousiaste mails van mensen die willen helpen. Ook onze Facebookpagina groeit terwijl we toch nog niet zo veel berichten postten, want het is een traag proces. We merken dat ons Lovanium-project meer impact heeft dan we zelf hadden verwacht.
En wij hopen vooral dat we via de virtuele reconstructie mensen een nieuwe appreciatie voor erfgoed kunnen meegeven.
Neem zeker een kijkje op de website en volg Lovanium op Facebook om op de hoogte te blijven.